Home
top
|
|
DRUKsel 2003
een beurs van boekenmakers, bibliofiele drukkers en kleine uitgevers
zaterdag 26 en zondag 27 april 2003, in het Museum voor Schone
Kunsten Citadelpark, B-9000 Gent van 10 uur tot 18 uur. De inkom
is gratis. Druksel vzw organiseert in Gent voor de zesde maal
een beurs van boekenmakers, bibliofiele drukkers en kleine uitgevers.
Druksel vraagt aandacht voor het werk in de marge, voor mensen
die op een kleinschalige manier bezig zijn met het boek, zowel
formeel als inhoudelijk. Door die gerichte aandacht ontstaat
er ook een andere houding tegenover het leven en het boek: een
houding van aandacht, stilte en zorg tegenover de wereld van
het consumentisme. Waar het boek traditioneel stond voor een
leefwijze die door de humaniora geïnspireerd is, is het vandaag
soms een product als een ander geworden dat gepromoot en verkocht
moet worden en waarover gesproken moet worden. DRUKsel blijft
een eigenzinnige en unieke plaats binnen de republiek der letteren
behouden. De beurs is uniek omdat ze zich exclusief richt op
het drukken en uitgeven in de marge –waarbij het bibliofiele
zelfs niet het belangrijkste is- en omdat ze boeken in verschillende
talen toont. Dat is ook haar eigenzinnigheid: zonder zich te
willen afzetten tegen de reguliere uitgevers, wil Druksel vrij
en vrank tonen dat er meer is dan het marktaanbod. Hier kan
men eigenzinnige vormgeving zien, zonder dat aan het concept
boek zelf geraakt wordt. DRUKsel toont niet allerlei parafernalia
die rond het boek hangen (zoals kalligrafie, boekbinden, ex-librissen,
handgeschept papier, …) maar wel het boek zelf met zijn inhoud
en vorm. Het boek moet beide aspecten bezitten (en is dan één
van de kernconcepten van de humanistische cultuur). Wanneer
er enkel vorm is, verwordt het boek tot een kitscherig voorwerp;
wanneer er enkel inhoud is, verliest het boek het cultuurhistorisch
aspect. Dat DRUKsel aan een behoefte voldoet, wordt aangetoond
door het aantal deelnemers uit binnen- en buitenland en door
De deelnemers aan DRUKsel 2003:
Alain Valet (Arlon) ; Aléa/Remorqueur
(Bruxelles) ; Atalanta (Utrecht) ; Atelier Luka (Antwerpen)
; Balta (Amsterdam) ; De beuk (Amsterdam) (samen met Exponent)
; Blauwdruk (Gent) (samen met Ultima Thule (Gent)) ; De buitenkant
(Amsterdam) ; Carbolineum Pers (Wildert) ; Clotylde Olyff’s
collection (Bruxelles) ; Conduite externe (Charleroi)(samen
met Les éditions de l’heure, Txéditions, Kamisole Editions)
; De Backere (Gent) ; De distel (Brussel) ; Druksel (Gent) ;
Duizend & Een (Amsterdam) ; DWB (Leuven) ; En er is (Kessel-Lo)
; Ergo pers (Gent) ; Factor 44 (Borgerhout) ; Gagarin: the artists
in their own words (Waasmunster) ; De ginkgo (Melle) ; Het gonst
(Deurne) ; Groeninghe (Kortrijk) ; Hoenderbossche verzen (Uden)
; IMasjien (Brugge) ; IJzer (Utrecht) ; Janus (Antwerpen) ;
Jef Meert (Knokke) ; De klaproos (Delft) ; Lachienne (Lille)
; Lino-druk (Amsterdam) ; Literarte (Kessel-Lo) ; Merz (Gent)
; P Pers Publishers (Breda) ; La part de l’oeil (Bruxelles)
; MIAT werkgroep drukkerij (Gent) ; Pampiere werelt (’s-Gravenwezel)
; Plantin Genootschap (Antwerpen) (samen met Vereniging van
Antwerpse bibliofielen) ; Plint (Gent) ; Postfluxpost (Weerde)
; De prentenier (Gent) ; Radcliffe & Brothers publishers (Knokke)
; Redfoxpress (Mayo, Ireland) ; Renaissance van het boek (Gent)
(samen met o.a. Le pré nian, Daily-Bul, Fata morgana, Fanlac,
Maeght) ; Revolver (Antwerpen); Sea Urchin Editions (Rotterdam)
(samen met The end is here (Oak Park, Michigan) ; La section
parallèle (Luxembourg) ; Sjolsea (Amsterdam) ; Het trage vuur
(Gent/Leiden) ; Uitgeverij Ravenberg Pers (Oosterbeek) ; Uitgeverij
Van Gruting (Westervoort) ; Uitgeverij Voetnoot (Antwerpen)
; Vantilt (Nijmegen) ; West House Books (Sheffield, UK) ; De
Witte Raaf (Brussel) ; Zegwerk (Gent) ; De zingende zaag (Haarlem)
We kunnen hier niet iedereen vermelden, met een aantal voorbeelden
duiden we aan wat DRUKsel te bieden heeft. ¶ Er zijn de uitgevers
die werken met plaatselijke dichters en zo het kunstvuur in
stand houden. Druksel wil ook hen een eerbetoon brengen. Soms
heeft het literaire en plastische werk dat niet in de spits
van de vernieuwing of de belangstelling staat, zijn waarde en
charme. De lezer kan verrast worden door een ongewoon beeld,
door een vonk inspiratie. De literaire wereld bestaat uit een
kopgroep en een peloton en de ene bestaat niet zonder de andere.
Toch maakt Druksel een selectie: niet alles wat door de grote
uitgevers geweigerd wordt, wordt hier getoond. Een kwaliteitscriterium
blijft gelden. Druksel heeft de ambitie om in de loop der jaren
alle kleine uitgevers de revue te laten passeren. Zo krijgt
de beurs elk jaar een ander gezicht. Voorbeelden van deze uitgeverijen
zijn De beuk uit Amsterdam, De distel uit Brussel of De hoenderbossche
verzen uit Uden. ¶ Ook zijn er de persen die het ambachtelijke
drukken in ere houden. Boris Rousseeuw van de Carbolineum pers
heeft zich gespecialiseerd in het drukken van oude liedjes en
de geschiedenis van het boek en de drukkunst in Vlaanderen.
Zijn werk rond de eerste bibliofiele drukker Jules De Praetere
is alom gekend en gewaardeerd. Onlangs heeft hij nog de literatuurliefhebber
verrast met het onuitgegeven luisterspel ‘Plaisir d’amour’ van
Michel de Ghelderode. En op DRUKsel presenteert hij de bundel
‘Laatste gedichten’ van Eddy Van Vliet. Boris Rousseeuw toont
met zijn drukpers aan dat hoogdruk een meerwaarde blijft houden,
een eigen esthetica bezit. Ook Dick Wessels van ‘Het gonst’
is op een ambachtelijke manier met drukken bezig maar hij tracht
de oude persen en technieken op een hedendaagse manier te interpreteren.
Zijn werk bezit een luchtigheid en een speelsheid die verraderlijk
kunnen werken –er is immers steeds een ondertoon van melancholie
en bezorgdheid om wat er gaande is. De Ergo Pers presenteert
gedichten van Leonard Nolens, samen met etsen van Dan van Severen.
¶ Daarnaast hebben we de kleine uitgeverijen zoals IJzer, Voetnoot,
Duizend en Een en Vantilt. Het belang van hun werk is niet te
onderschatten. IJzer brengt bijvoorbeeld het werk van Konrad
Bayer, één van de belangrijkste leden van de Wiener Gruppe,
maar ook vertalingen van het werk van Robert Pinget en Roland
Barthes. Vantilt heeft zich gespecialiseerd in het uitgeven
van cultuurhistorische boeken (zijn reeks van dada-teksten,
vertaald door Jan H. Mysjkin, is terecht geroemd) en van werken
die de geschiedenis van de Nederlandstalige literatuur behandelen.
Uitgeverij Duizend en Een bouwt op een zorgvuldige manier een
fonds van cultuurkritische werken op: ze doet dat niet door
op een ongenuanceerde manier zich van deze tijd te distantiëren
maar door de hedendaagsheid op te nemen in het kritisch modernisme.
Uitgeverij Voetnoot tenslotte beweegt zich in het schemergebied
van literatuur en beeldende kunsten (vooral de fotografie) –
en ze deed dat reeds vóór het modieus werd. Daarnaast bracht
ze belangrijke teksten van de Franse klassieken Barbey d’Aurevilly,
Joris-Karl Huysmans en Charles Baudelaire. Het uitgeven van
deze boeken is niet vrijblijvend of geïnspireerd door de markt:
het fonds van deze uitgeverijen is een programma, een voortdurende
herhaling van een beginselverklaring. Het is goed dat er nog
mensen zijn die géén mainstreamliteratuur willen uitgeven. ¶
Gagarin en De Witte Raaf zijn kunsttijdschriften die op een
niet evidente manier over beeldende kunst willen verhalen. Gagarin
laat de kunstenaars zelf spreken. Elk nummer bevat een aantal
oorspronkelijke teksten van beeldende kunstenaars. Dikwijls
verandert de tekst in een beeld, zijn de woorden kunst geworden.
Op DRUKsel wordt nummer zes met bijdragen van o.a. Patrick Corillon,
Christoph Fink en Mark Manders gepresenteerd. Gagarin zelf is
bovendien op een voorbeeldige wijze vormgegeven: hier komen
niet alleen vorm en inhoud samen. Hier is smaak het overkoepelend
concept: een pleidooi voor de schoonheid van het drukken. De
Witte Raaf is dan weer op theoretisch gebied bijzonder eigenzinnig
en strijdlustig. Het is de verdienste van de redactie zich niet
te laten misleiden door het spektakel in de kunstwereld maar
op zoek te blijven gaan naar juistheid. ¶ Ook de literaire tijdschriften
komen aan bod. DWB, Revolver, Het trage vuur, En er is, De zingende
zaag zijn kernen van het literaire leven. Zij introduceren niet
alleen nieuwe auteurs maar reflecteren ook over de functie van
literatuur. Het trage vuur is een buitenbeentje –niet alleen
omdat het qua vormgeving de koningin der tijdschriften is maar
ook omdat het op een gedurfde manier aandacht blijft vragen
voor Chinese literatuur. ¶ Uitgeverij Atalanta uit Nederland
vraagt onze aandacht voor de natuur, de wereld. Op een zacht-anarchistische
manier toont ze dat het mogelijk is een andere wereld op te
bouwen. Factor 44 uit Borgerhout heeft zichzelf ook een maatschappijkritische
rol opgelegd: het drukwerk dat verspreid wordt, toont op een
duidelijke manier aan hoe over de spektakelmaatschappij gedacht
wordt. ¶ Er is ook Danny Dobbelaere van Zegwerk. Op DRUKsel
wordt zijn laatste uitgave met gedichten van de Berlijnse Brigitte
Oleschinski (in een vertaling van Erik de Smedt) gepresenteerd.
Oleschinski verweeft persoonlijke herinneringen en ervaringen
met impressies van de grootstad, de moderniteit. De lijfelijkheid
staat tegenover de stenenmassa. Dobbelaere is een van de eigenzinnigste
boekenmakers: bij hem vallen niet alleen inhoud en vorm samen
maar er komt steeds een aspect bij. De uitgevershand is duidelijk
merkbaar: elke tekst die hij uitgeeft, krijgt dan ook een specifieke
stempel. Zegwerk blijft met deze uitgave aantonen hoe de marge
baanbrekend werk kan verrichten. ¶ Merz, Radcliffe & Brothers
publishers (Knokke), The end is here zijn uitgeverijen die zich
sterk profileren met een artistiek programma. Merz van Luc Derycke
heeft een paar opmerkelijke uitgaven gebracht van o.a. Valerie
Mannaerts, zij vertegenwoordigt dit jaar België op de Biënnale
van Venetië. Radcliffe & Brothers, de uitgeverij van Freddy
Van Parys, specialiseert zich in het minimalisme. ‘The end is
here’ is de uitgeverij van de Amerikaanse kunstenaar, muzikant,
schrijver en boekhandelaar Cary Loren. Hij woont in Oak Park,
Michigan, en runt daar samen met zijn vrouw de onafhankelijke
boekwinkel en galerie 'Bookbeat'. Hij was nauw betrokken bij
radicale, psychedelische 'high energy' counter-culture van het
Detroit uit de jaren zestig en zeventig met bands als The MC5,
The Stooges, en revolutionaire groeperingen als de White Panther
Party. Samen met zijn vrienden, de inmiddels wereldberoemde
kunstenaars Mike Kelley en Jim Shaw, richtte hij in de jaren
zeventig de invloedrijke kunstenaarsband Destroy All Monsters
op. Hij documenteert in zijn uitgeverij de vaak vergeten radicale
geschiedenis van Detroit uit de jaren zestig. ¶ Uitgeverij Luka
brengt mini-boeken die op een ingenieuze en verzorgde manier
zijn gemaakt. Hier worden we geconfronteerd met een immense
liefde en aandacht voor de boekvorm. Clotylde Olyff is vooral
gefascineerd door letters: zij maakt ons door haar creatieve
visie duidelijk hoe belangrijk het onooglijke kan zijn en toont
ons de schoonheid van de letters. ¶ Kunstenaarsbijdragen en
mail art vormen een aparte sectie van de beurs. Redfoxpress
uit Ierland, La section parallèle uit Luxemburg, Alain Valet
uit Arlon, Conduite externe uit Charleroi en Postfluxpost uit
Weerde zijn zowel bezig met mail art als met bijdragen die de
wereld moeten ontregelen. Zij tonen kunst die midden in de wereld
staat, die met opzet zich tegen de spektakelmaatschappij richt.
Bernard Villers is met de uitgeverij Aléa/Edition du Remorqueur
aanwezig. Hij is één van de meest vooraanstaande book artists.
Zijn boeken zijn net zoals zijn schilderijen een reflectie over
kleur en materialiteit: het tactiele en het visuele houden elkaar
in evenwicht. Het boek is binnen zijn kunstproductie van essentieel
belang: kleur en papier worden samen een autonome kracht en
verliezen de associatie met het materiële. ¶ Ter gelegenheid
van de beurs wordt voor de vijfde maal een map samengesteld.
Deze map bevat van alle exposanten een bijdrage en kost tien
euro.
|